رژیم غذایی سالم در ماه رمضان

رژیم غذایی سالم در ماه رمضانReviewed by مهربانو on Jul 27Rating:

در ماه رمضان به سبب تغییر زمان خوردن غذا ممکن است برای بعضی افراد مشکل ساز باشد ولی با یک رژیم صحیح می توان این ماه مبارک را با سلامتی گذراند. یکی از مسائلی که در این ماه بسیار حائز اهمیت خوردن سحری مناسب می باشد. سحری مناسب باید کم حجم ولی سرشار از مواد مغذی باشد. به علت اینکه امسال و چند سال آینده ماه رمضان در تابستان می باشد و همانطور که میدانید تابستان فصل گرما است و به همین خاطر بدن ما نیاز شدید به مایعات پیدا می کند برای اینکه بتوانیم آب بدن خود را تأمین کنیم باید در سحری حتماً هندوانه یا عرقیات خنک (بیدمشک،نسترن،شاطره،کاسنی) میل کنیم تا اینها هم دمای بدن مان و هم آب بدنمان را در حد متعادل حفظ کنند. از خوردن غذاهای حجیم وخصوصاً سرخ کرده در سحری پرهیز کنید زیرا این گونه غذاها سریع هضم می شوند و با وجود روزهای طولانی تابستان به سرعت احساس گرسنگی خواهید کرد. غذاهای سرخ کردنی باعث ایجاد تشنگی در طول روز می شود.

برای باز کردن روزه خود از آب جوش،عسل و کمی گلاب استفاده کنید زیرا ترکیب این سه معده را که در تمام طول روز فعالیت جذب نداشته برای جذب غذا آماده می کند و حتماً بین نوشیدن آب و عسل و گلاب و خوردن غذای اصلی فاصله بگذارید تا دچار نفخ،رفلاکس و معده درد نشوید. بعضی افراد در ماه رمضان به علت روزه داری دچار یبوست می شوند این افراد در طول شب یا در سحر شیر گرم نوش جان کنند. به علت گرم بودن هوای تابستان میزان خوردن شیرینی جات خصوصاً زولبیا و بامیه را کاهش دهید و به جای آن از میوه های تابستانی استفاده کنید. افرادی که دچار ناراحتی معده هستند بلافاصله بعد از افطاری دراز نکشند. هرگز بلافاصله بعد از خوردن افطاری چای ننوشید و حداقل ۱ ساعت فاصله ایجاد کنید تا مواد مغذی غذاهایی که نوش جان کرده اید جذب بدنتان شود. از خوردن نان باگت در سحری ها پرهیز کنید زیرا نان های باگت سریع هضم می شوند و گرسنگی را بدنبال خواهند داشت و برای افرادی که ناراحتی معده دارند رفلاکس و نفخ ایجاد میکنند.

در شهرهای گرمسیر کشورمان که در هر صورت تشنگی در طول روز به وجود خواهد آمد هرگز بلافاصله پس از باز کردن روزه خود آب سرد ننوشید. و آب را با مقدار کم ولی در دفعات مکرر نوش جان کنید . برای رفع تشنگی شدید در یک لیوان آب چند قطره آبلیمو بچکانید و آب را بنوشید این راه بهتر از نوشیدن آب زیاد است و سعی کنید از مواد غذایی که آب بدن را تأمین می کنند مانند هندوانه و کاهو استفاده کنید تا نیاز بدن به آب تأمین شود و کمتر احساس تشنگی مفرط داشته باشید.

 

مطالب مرتبط :
287357_image_main

بازنشر مطالب سایت «مجله اینترنتی مهربانو» با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز مي باشد.


  • بدون نظر در “رژیم غذایی سالم در ماه رمضان”

    اضافه کردن نظر