تغذیه در بارداری

تغذیه در بارداریReviewed by میعاد نجومی on Aug 24Rating:

 

انتظارات جنین از مادر باردار :

آمادگی برای بچه دار شدن چیست و برای اینکه بچه ی خوب و سالمی داشته باشیم، چه باید کرد؟ خوب است بدانیم که بچه دار شدن تنها باردار شدن و به دنیا آوردن بچه نیست. کودکی که پا به این دنیا می گذارد، حقوقی دارد که باید رعایت شود. وظیفه ی پدر و مادر است که محیطی سرشار از مهر و محبت برایش فراهم کنند، از نظر اقتصادی در سطحی باشند تا امکانات اولیه را تهیه کنند و از همه مهم تر، خودشان از سلامت کافی برخوردار باشند، تا بتوانند یک کودک را در کمال آرامش و سلامت پرورش بدهند. در این مقاله می خواهیم شما را با رژیم غذایی سالمی که تاثیر به سزایی روی سلامت جنین دارد، آشنا کنیم.
یک مادر برای اینکه فرزندی سالم به دنیا آورد، در درجه ی اول خودش باید در شرایط روحی و جسمی مناسبی باشد. تعدیل وزن، کاهش استرس، تنظیم رژیم غذایی متعادل و مناسب و ورزش، از مهم ترین نکاتی است که یک خانم قبل از بارداری باید رعایت کند. داشتن پدر و مادری سالم، یکی از بزرگ ترین حقوق کودک است و پدر و مادر باید قبل از تصمیم گیری برای بچه دار شدن، به این فکر باشند.

چند نکته ی غذایی برای داشتن یک بارداری سالم:

اگر عادت به خوردن غذاهای ناسالم دارید، هر چه زودتر این عادات را ترک کنید. ممکن است خیلی از غذاهای چرب و چاق کننده و ناسالم را دوست داشته باشید، اما این خودخواهی است. اگر بعد از باردار شدن نیز به همان شیوه ی نادرست غذا بخورید، مطمئنا روی سلامتی کودکتان تاثیر بدی خواهد گذاشت.
باید بدانید هر چیزی که می خورید، روی رشد و سلامت جنین تان هم اثر می گذارد و ممکن است برایش ضرر داشته باشد. همچنان که ساختار بدن جنین در حال شکل گیری است، سلول های مغزی او نیز در حال رشد و تکثیر هستند و استخوان های بدن او نیز در حال ترکیب بندی است. نیاز مادر هم به مواد مغذی، در این شرایط چند برابر می شود. بنابراین قبل از اقدام به باردار شدن، حتما روی رژیم غذایی تان دقت داشته باشید.

توصیه تغذیه ای برای مادران باردار:
رژیم غذایی روزانه ی یک زن باردار باید حاوی شش گروه مواد غذایی (گروه نان و غلات ، میوه ، سبزیجات، شیر و لبنیات ، گوشت و تخم مرغ ، مغز ها ) باشد.

گروه نان و غلات: ۷-۱۱ واحد در روز( هر واحد شامل یک کف دست نان یا ۲-۳ عدد بسکوئیت ساقه طلایی یا نصف لیوان برنج پخته یا ماکارونی )

بهتر است از مصرف همزمان نان و برنج خودداری شود و ترجیحا از نان سبوس دار استفاده شود. مصرف برنج به همراه حبوبات (عدس پلو) می تواند پروتئین بیشتری را در اختیار مادر قرار دهد.

گروه میوه: ۳-۴ واحد در روز( هر واحد معادل ۱ عدد سیب یا نصف لیوان انگور یا آلبالو یا نصف لیوان آب میوه طبیعی )

گروه سبزیجات: ۴ – ۵ واحد در روز ( هر واحد معادل ۱ عدد خیار یا یک گوجه فرنگی یا یک عدد سیب زمینی ویا سبزیجات نشاسته داریا یک چنگ سبزی خوردن)

بهتر است که از سیب زمینی آب پز یا بخار پز شده استفاده شود.از مصرف سیب زمینی سرخ شده بپرهیزید.

گروه شیر و لبنیات: ۳-۴ واحد در روز ( هر واحد معادل ۱ لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا ۱ لیوان دوغ خانگی )

گروه گوشت و تخم مرغ:۳ واحد در روز (هر واحد معادل ۳۰ گرم گوشت یا یک عدد تخم مرغ)

 

 

از موارد زیر اجتناب کنید:
 اگر عادت به خوردن چیپس، پفک، غذاهای آماده و گوشت های فرآیند شده مثل سوسیس، کالباس، سس و غذاهای چرب و شور دارید، این عادات را کنار بگذارید. به هیچ عنوان الکل مصرف نکنید. سر خود دارو نخورید و اگر سیگار می کشید، سیگارتان را ترک کنید. زیاد قهوه ننوشید. در صورتی که به چای علاقه دارید، سعی کنید چای کم رنگ مصرف کنید. حداقل از ۱ ساعت قبل از غذا تا ۲ ساعت بعد از غذا چای استفاده نکنید . مقدار کم قهوه ممکن است ضرری نداشته باشد، اما مصرف بیش از دو فنجان آن در روز، روی قدرت باروری تاثیر می گذارد.اگر چه ماهی همیشه به مادران باردار و زنانی که در دوران باروری هستند توصیه شده است، اما در نظر داشته باشید که نوع خوب و مرغوب آن را انتخاب کنید، چون بعضی از انواع ماهی ها حاوی جیوه ی زیادی است و این می تواند برای جنین خطرناک باشد. جیوه می تواند در بدن تجمع پیدا کند و حتی تا یک سال در بدن بماند. بهتر است، هفته ای دو بار ماهی، آن هم از نوع بی ضرر مثل سالمون و قزل آلا استفاده کنید.

مطالب مرتبط :
10-health-benefits-of-cloves1 Untitled-1 khntrl_prkhlmpsy_w_khlmpsy_dr_brdry b9cf3f12b4f3340fe570776fcb6a37e2 bigstock-Glucose-Level-Blood-Test-2295538

بازنشر مطالب سایت «مجله اینترنتی مهربانو» با ذکر منبع و لینک به سایت مجاز مي باشد.


  • بدون نظر در “تغذیه در بارداری”

    اضافه کردن نظر